Sydöstra sjukvårdsregionens tre regioner har alla ett levande bibliotek eller motsvarande; en resursbank bestående av personer med värdefull erfarenhet av att vara patient eller närstående. Dessa personer kan med sin kunskap bidra till utveckling av hälso- och sjukvård.
Nyheter
Cancervårdens processledare och kontaktsjuksköterskor är nyckelpersoner för att förverkliga nationella cancerstrategins intentioner i vårdens vardag. Idag har RCC i samverkan uppmärksammat dessa viktiga yrkesgrupper genom att överlämna utmärkelserna Årets processledare och Årets kontaktsjuksköterska till engagerade medarbetare inom respektive kategori.
Idag lanserar RCC Min vårdplan prostatacancer, den fjärde diagnosspecifika Min vårdplan enligt nationell modell. Innehållet publiceras digitalt via 1177 och i pappersformat på RCCs webbplats, cancercentrum.se.
Individuell patientöversikt (IPÖ) och Min vårdplan är två av de kunskapsstöd för cancervården som RCC erbjuder. Verktygen skiljer sig åt och används till olika ändamål, men båda med det gemensamma syftet att effektivisera och underlätta vårdpersonalens arbete samt att öka patientens delaktighet och förståelse.
Idag lanserar RCC Min vårdplan tjock- och ändtarmscancer, den tredje diagnosspecifika Min vårdplan enligt nationell modell. Innehållet publiceras digitalt via 1177 och på RCC:s webbplats för verksamheter som vill erbjuda patienterna Min vårdplan tjock- och ändtarmscancer i pappersformat.
Kirurgcentrum vid Norrlands universitetssjukhus (Nus) i Umeå och vid Skellefteå lasarett, är en av de första enheterna i landet som nu har infört en nationell Min vårdplan för patienter med bröstcancer.
Goda förutsättningar för patient- och närståendemedverkan är väsentligt för utveckling av en personcentrerad och säker cancervård. Patienters och närståendes upplevelser och synpunkter behövs inte bara i utvecklingen av vården utan också för att stärka patientens ställning och möjlighet till delaktighet. Det är därför nödvändigt med patient- och närståendeföreträdare inom RCCs arbete, och att dessa stöttas på bästa sätt.
Patient- och närståenderådet vid RCC Väst har tagit fram en ny version av broschyren ”Så vill vi ha det. Nytt i broschyren är ett avsnitt om patientlagen och ett särskilt kapitel om närhet, lust och tröst. Broschyren riktar sig till den som arbetar i, eller är beslutsfattare inom hälso- och sjukvården. Broschyren är också tänkt att fungera som ett stöd för patienter- och närstående.
För att möjliggöra fortsatt utveckling av kontaktsjuksköterskeverksamheten och få till en jämlik vård utförs nu en nationell enkätstudie bland landets kontaktsjuksköterskor.
Anna-Karin Garp, bröstenheten kirurgiska kliniken vid Universitetssjukhuset i Linköping, utsågs till årets kontaktsjuksköterska i sydöstra sjukvårdsregionen. Detta när RCC och Socialdepartementet firade cancerstrategin 10 år den 3 februari.
Cancervårdens kontaktsjuksköterskor och processledare förverkligar nationella cancerstrategins intentioner i vårdens vardag. Regionala cancercentrum i samverkan har i dag uppmärksammat dessa viktiga yrkesgrupper och överlämnat utmärkelserna Årets kontaktsjuksköterska och Årets processledare till sex medarbetare inom respektive kategori.
Försäkringskassan har i en rapport till Socialdepartementet redovisat regeringsuppdraget att försöka hitta lösningar som underlättar för personer som cancerbehandlas att återgå i arbete. En workshop med bland andra RCC, patientrepresentanter, läkare och arbetsgivarrepresentanter landade bland annat i slutsatsen att informationen om möjligheterna att arbeta i samband med sjukskrivning behöver förbättras.
Patientens egen Min vårdplan bidrar till att göra cancervården mer jämlik. En elektronisk Min vårdplan (e-MVP) introduceras på allt fler kliniker, varav flertalet utgår ifrån en nationell enhetlig och generell patientinformation. Den generella informationen finns nu samlad i ett dokument som är tillgängligt i pdf-format på RCCs webbplats.