Individuell patientöversikt, IPÖ
Individuell patientöversikt (IPÖ) möjliggör insamling och visualisering av uppgifter om den enskilde patientens cancersjukdom, vård och behandling. Informationen i patientöversikten kan även användas för utveckling av vården, inom forskning och som beslutsunderlag för att främja jämlik vård.
IPÖ är ett IT-verktyg som sammanfattar information om enskilda patienter med cancers. Informationen visualiseras på en tidslinje i en översiktsvy som ger en sammanfattande och lättförståelig bild av patientens sjukdomshistoria och nuläge. Det är främst ett verktyg för vårdpersonalen avsett att underlätta arbetet i den kliniska vardagen men stärker även på ett påtagligt sätt patienternas delaktighet i den egna vården.
I översiktsvyn presenteras olika händelser som symboler och genom att hålla muspekaren över symbolerna visas mer information om händelsen. Via den inbyggda enkätfunktionaliteten kan vårdgivare skicka ut enkäter till patienter via 1177 och svaren visualiseras sedan direkt i IPÖ.
Översikten innehåller bland annat information om:
- Patientens sjukdomshistoria och status kopplat till cancersjukdom
- Laboratorieundersökningar och undersökningsresultat från ex. röntgen
- Pågående och tidigare behandlingar samt biverkningar
- Enkätsvar från patienterna om symtom, mående och livskvalitetsbedömningar
- Historik över patientens vårdkontakter
IPÖ:s nyttor
För vårdpersonalen är IPÖ tidsbesparande inför exempelvis ett patientmöte då en stor mängd klinisk information presenteras på ett överskådligt och intuitivt sätt. Vårdpersonalen kan med stöd av IPÖ enklare finna relevant information i patientjournalen och få en överblick av patientens aktuella sjukdomshistoria.
I vårdmötet mellan patient och vårdgivare kan IPÖ användas som diskussionsunderlag som underlättar och effektiviserar kommunikationen. Genom att utgå från en gemensam översiktsbild blir det lättare att resonera tillsammans och diskutera olika behandlingsalternativ i samtalet med patienten.
Vid multidisciplinära konferenser är IPÖ ett stöd för vårdprofessionen som både effektiviserar och är tidsbesparande. Genom att olika professioner deltar med olika expertiser kan IPÖs översiktsbild fungera som en samlingspunkt för diskussioner utifrån olika vinklar på samma patient.
I samråd med vårdgivaren kan en avskalad kopia med information från IPÖ skickas till patienten via 1177. Detta måste vara en aktiv handling och patientens IPÖ-version uppdateras först när nya utskick görs av vårdgivaren. Patientens tillgång till sin översiktsbild är mycket uppskattat och skapar ett stöd för patienten i dennes vårdkontakter, fungerar som ett minnesstöd och gör det enklare för patienten att vara aktivt engagerad i sin vård.