Införa Min vårdplan i din verksamhet

Här får du veta vilka steg som behöver tas innan en verksamhet kan börja erbjuda sina patienter Min vårdplan via 1177.

Checklista för införande

Alla steg för hur införandet bör gå till beskrivs i checklistan för införande:

Förutsättningar för införandet av Min vårdplan

När en verksamhet vill börja med Min vårdplan behövs följande:

  • Att det finns en Min vårdplan för diagnosen.
  • Verksamhetschefens godkännande. Verksamhetschef ansvarar för att upprätta lokala rutiner för dokumentation och förvaltning.
  • Kontakt med regionens förvaltning av Stöd och behandling. Förvaltningen aktiverar verksamheten som vårdgivare.
  • Kontakt med regional cancersamordnare eller annan utsedd person som samordnar införandet av Min vårdplan regionalt eller lokalt.
  • Någon av ovanstående personer informerar nationella förvaltningen av Stöd- och behandling om att Min vårdplan ska publiceras för verksamheten.
  • Planering av utbildning och eventuell handledning av personal.

Planera utbildning

Underlag när du planerar utbildning om Min vårdplan.

Kontakter för införandet av Min vårdplan

Kontakter till införandestödjare, handläggare och ansvariga för Min vårdplan regionalt och nationellt.

Kontakt

Claire Micaux

Veronica Berglund