Synpunkter på vården
RCC är en kunskapsorganisation som arbetar med förbättring och utveckling av cancervården. Vi ansvarar inte för vården av enskilda patienter och därför hänvisar vi till någon av instanserna nedan.
Frågor om din egen vård
För frågor om din egen vård kontakta din vårdgivare via 1177 eller genom de kontaktuppgifter du fått av vårdgivaren.
Generella frågor om cancervård, eller någon att prata med
Har du generella frågor om cancer eller behöver stöd, kontakta Cancerrådgivningen. Cancerrådgivningen finns till för alla i hela landet som behöver stöd, känner oro eller har frågor om cancer. Du kan även få råd och stöd om vad du kan göra i förebyggande syfte.
Cancerrådgivningen, ring, mejla eller chatta
Ny medicinsk bedömning – second opinion
Du som har fått diagnosen cancer ska få möjlighet till en ny medicinsk bedömning, även kallad second opinion. Det innebär att din cancersjukdom bedöms av en specialist på en annan specialistvårdsmottagning inom eller utanför din region. Syftet är att du ska känna dig trygg med att du har fått en korrekt diagnos och att den föreslagna behandlingen är lämplig för dig utifrån vetenskap, beprövad erfarenhet och dina förutsättningar.
För att få en ny medicinsk bedömning ska du prata med din kontaktsjuksköterska eller läkare. De ordnar med remiss till en annan mottagning. När bedömningen där är klar kommer du och din behandlande läkare tillsammans att diskutera svaret och vilket behandlingsalternativ som passar dig bäst.
Den nya medicinska bedömningen betalas av den region där du är folkbokförd.
Lämna klagomål och synpunkter
Om du tycker att du har fått fel vård eller behandling eller om du har varit med om någonting i vården som gjort dig upprörd är det viktigt att vården får information om vad som hänt, kan rätta till eventuella misstag och se till att det inte händer igen. Kontakta i första hand den mottagning eller avdelning där du har blivit behandlad. Du kan även vända dig till patientnämnden eller Inspektionen för vård och omsorg (IVO).
Patientnämnden
Patientnämnden är en fristående och opartisk instans som finns i alla regioner. Patientnämnden hjälper dig att framföra klagomål till ansvarig vårdgivare eller ger dig information. Till patientnämnden kan du vända dig med frågor som rör all offentligt finansierad vård.
Ditt ärende kan leda till att kvaliteten förbättras så att inte samma sak händer igen.
För att få kontakt med patientnämnden kan du fråga vårdpersonalen där du har fått vård. Det finns också information på regionens webbplats och på 1177:s sida Om du inte är nöjd med vården.
Om du inte är nöjd med vården, 1177.se Länk till annan webbplats.
Inspektionen för vård och omsorg
Inspektionen för vård och omsorg, IVO, är en statlig myndighet som utreder händelser i vården. IVO tar reda på om något blev fel och varför. IVO bedömer också vad som är viktigt att åtgärda för att inte samma sak ska hända igen.
Innan du anmäler ett klagomål till IVO bör du ha framfört klagomålet till vårdgivaren, alltså den verksamhet där du har fått vård, eller till patientnämnden i din region. Vårdgivaren har en skyldighet att ta emot och svara på dina klagomål och synpunkter. IVO utreder i huvudsak ett klagomål först när vårdgivaren har fått möjlighet att besvara klagomålet. IVO utreder inte händelser som ligger mer än två år tillbaka i tiden.
Exempel på vad en anmälan kan handla om:
- utebliven, försenad eller fel diagnos eller behandling
- brister i remisshantering
- fel vid läkemedelsbehandling
- felaktigt utförd behandling
- vårdrelaterade infektioner
- fallskador i samband med vård.
Inspektionen för vård och omsorg, IVO Länk till annan webbplats.
Ersättning vid skada
Patientförsäkringen, Landstingens ömsesidiga försäkringsbolag, Löf
Om du får en skada i samband med vård, kan du ha rätt till ersättning enligt patientskadelagen, Du kan då söka ersättning från Landstingens ömsesidiga försäkringsbolag, Löf. På deras webbplats eller via en blankett. Löf finns för patienter inom offentligt finansierad vård.
Exempel på vad en ansökan till Löf kan handla om:
- Du drabbas av en smittsam sjukdom vid en behandling.
- Det är fel på den utrustning som har använts eller utrustningen har använts fel.
- Du har fått en felaktig eller försenad diagnos.
- Du har fått fel läkemedel eller fel dos av ett läkemedel.
- Du har skadats i ett olycksfall i samband med vård.
Landstingens ömsesidiga försäkringsbolag, Löf Länk till annan webbplats.
Ersättning vid patientskada, information på 1177.se Länk till annan webbplats.
Patientförsäkringsföreningen, PFF
Patientförsäkringen gäller bara om vårdgivaren är försäkrad. Om vårdgivaren inte är försäkrad kan du vända dig till Patientförsäkringsföreningen, PFF, som hanterar skador som har uppstått hos oförsäkrade vårdgivare.
Patientförsäkringsföreningen, PFF Länk till annan webbplats.
Läkemedelsförsäkringen
Du kan vända dig till Läkemedelsförsäkringen och ansöka om ersättning, om du anser dig ha blivit skadad av ett läkemedel. Du anmäler skadan genom att fylla i en särskild blankett som du kan ladda ner på lff.se. Du kan också hitta blanketten på apotek och vårdmottagningar.