Stöttar hemtjänstpersonalen i palliativ vård

Capio ASIH, Norrtälje

Mål

  • Höja kunskapen och förbättra samarbetet.
  • Förbättrat vården för patienter i livets slutskede.

Utmaningar

  • Svårt att få tillräckligt många anmälningar till utbildningar.
  • Svårigheter hos hemtjänstaktörerna att avsätta och prioritera tid för utbildning.
  • Hemtjänstpersonal möter patienterna oftare än vad sjukvårdspersonal gör.

Metod & aktiviteter

  • Uppsökande verksamhet, där vi åker ut till hemtjänstföretag och håller utbildningar på plats.

Resultat & effekter

  • Fler kan delta på utbildningarna.

"Vi vill fortsätta stödja hemtjänstpersonalen i deras viktiga arbete"

Capio ASIH Norrtälje har sedan fyra år tillbaka arrangerat utbildningstillfällen för hemtjänstpersonal, där man delar kunskap om palliativ vård och symptomlindring.

– På senare tid har det varit svårt att få tillräckligt många anmälningar till utbildningarna. Troligtvis på grund av svårigheter hos hemtjänstaktörerna att avsätta tid för utbildning. Därför har vi börjat med uppsökande verksamhet. Vi har testat ett upplägg som var mycket uppskattat och jobbar nu vidare med det, säger Maria Reistedt, arbetsterapeut, Capio Äldre Mobil ASIH Norrtälje.

– Hemtjänstpersonalen möter patienterna oftare än vad vi gör. Vi vill ge dem kunskap och tryggheten som de behöver för att kunna ge en god palliativ vård. Vi vill fortsätta att utveckla detta samarbete, och att hitta nya sätt att stödja hemtjänstpersonalen i deras viktiga arbete. Med det fysiska mötet kan vi fånga upp deras frågor och funderingar, avslutar Maria Reistedt.

Fördjupad information

Bakgrund och initiala utmaningar

Syftet är att höja kunskapen och förbättra samarbetet, vilket i sin tur förbättrat vården för patienter i livets slutskede.

Aktiviteter och tidplan

De fysiska utbildningstillfällena med hemtjänsten, har bland annat handlat om symptomlindring och vad man kan göra praktiskt om en patient är sängliggande eller med trycksårsavlastning och smärtlindring. Tillfällena har också innehållit föreläsningar och samtal om döden och etiska dilemman som kan uppstå.

RCC:s och PKC:s utbildningsmaterial, såsom filmer om palliativ vård har varit värdefullt som underlag

De fysiska utbildningstillfällena med hemtjänsten, har bland annat handlat om symptomlindring och vad man kan göra praktiskt om en patient är sängliggande eller med trycksårsavlastning och smärtlindring. Tillfällena har också innehållit föreläsningar och samtal om döden och etiska dilemman som kan uppstå.

Resultat och effekter

När man haft utbildning på plats har fler har haft möjlighet att delta på utbildningarna.

Budget och andra resurser

Med stöd från den extra nationella satsningen 2024 har man utvecklat konceptet för att nå fler.

Innehållet är uppmärkt med följande områden

Kontaktperson

RCC webbredaktion