Informationskampanjen Ta gratissprutan mot HPV

Under hösten 2024 genomför regionerna gemensamt informationskampanjen Ta gratissprutan mot HPV. Kampanjen har tagits fram av RCC i samverkan. Målet är att uppmärksamma kvinnor mellan 25 och 30 år på erbjudandet om gratis vaccination mot HPV inom ramen för det så kallade utrotningsprojektet.

Kampanjmaterial

Kampanjmaterialet är framtaget av Regionala cancercentrum i samverkan tillsammans med kommunikationsbyrån Futurniture. Inera har säkerställt att materialet följer riktlinjerna för 1177. Länkar och QR-koder leder till sidan Gratissprutan mot HPV - 1177 där besökaren kan hitta vaccinationstider och läsa mer om vaccinationen. 

Affisch gratis vaccin mot cancerAffisch till dig som har livmoderAffisch underlivsviktigt erbjudandeAffisch kåt glad och HPV-vaccineradAffisch är du skyddad mot HPVAffisch vill du göra barnAffisch gjorde du det i skolanAffisch vill du göra det igen

Materialet är tillgängligt i flera format för alla regioner. Regionerna kan också anpassa materialet efter egna behov. 

Kampanjbudskap

Kampanjen om HPV-vaccination består av flera enheter med olika rubriker för att fånga målgruppen genom olika perspektiv. Huvudbudskapet är detsamma på alla: erbjudandet att vaccinera sig gratis mot HPV. Med kampanjen vill RCC nå ut genom att väcka uppmärksamhet och skapa samtal. Olika kampanjenheter passar i olika sammanhang och varje region avgör hur och var de ska användas.

Varför använder RCC budskap om sex?

Kampanjen är tydlig med att HPV smittar vid sex. HPV är den vanligaste sexuellt överförda infektionen och en majoritet av alla sexuellt aktiva drabbas. Kampanjen vill kommunicera det på ett lustfyllt och glatt sätt utan att skambelägga. Utgångspunkten är att sex är hälsosamt, kul och en del av livet. Sex är en snackis, vilket vi även vill att sprutan ska bli. Det är avgörande att kampanjen syns och hörs och därför använder vi budskap som väcker uppmärksamhet.

Varför använder RCC budskap om barnlöshet?

Den som får behandling mot cellförändringar i livmoderhalsen har samma möjlighet som tidigare att bli gravid. Men det finns en liten ökad risk att föda för tidigt. Behandling mot livmoderhalscancer i senare stadier kan göra att det inte längre går att bli gravid. 

Många i målgruppen kan tänka sig att skaffa barn, varför risken för barnlöshet är viktig att lyfta fram.

Finansiering av kampanjen

Kampanjmaterialet är finansierat av Regionala cancercentrum i samverkan genom de extra medel som regeringskansliet sköt till den 1 augusti 2024. Även annonsering i sociala medier är finansierat med dessa medel, liksom särskilda mejlutskick till studenter. 

Regionala cancercentrum i samverkan har finansierat ett inlägg på sociala medier med Tracy Ghattas, ”Dr Tracy”. Ersättning har utgått för produktion och synlighet i Tracy Ghattas sociala medier samt för rättigheten att sprida inlägget i andra kanaler. 

Respektive region finansierar köpt annonsplats, till exempel i lokaltrafiken.

Projektet som helhet, inklusive vaccinationerna, finansieras av medel från staten, regionerna samt av bidrag från Cancerfonden och Vetenskapsrådet.