Inlogg och behörigheter till INCA

INCA-plattformen används för olika typer av register, till exempel patientöversikten (IPÖ), kvalitetsregister och cancerregistret. Ansökan görs på samma ansökningsblankett. I INCA kan du få olika behörigheter och roller utifrån ditt uppdrag.

Logga in i INCA

Sätt att logga in till INCA

Användare som har sitt användarkonto associerat med ett SITHS-kort och har kortet i kortläsaren kommer direkt till SITHS-inloggningen och får efter att ha fyllt i SITHS-pinkod välja roll och placering.

Användare som inte har SITHS-kortet i kortläsaren kommer till en inloggningssida där inloggningsmetod får väljas; logga in med Yubikey eller med SITHS. Båda inloggningsalternativ innebär stark autentisering.

Förklaring av alternativen:

  • SITHS – SITHS står för Säker IT Hälsa och Sjukvård och är en av vården godkänd metod för inloggning i nationella vårdsystem och fungerar som en e-legitimation. Vid inloggning i INCA behöver SITHS-kortet sättas i kortläsaren innan webbläsaren startas eftersom vissa webbläsare har problem att hitta SITHS-kortet om det inte suttit i från start. I dessa fall behöver webbläsaren startas om.
  • Yubikey –Användare som saknar SITHS-kort kan ansöka om att erhålla en Yubikey för inloggning i INCA.

Inloggning med SITHS-kort (tjänstekort)

Mobilt SITHS eID

En ny lösning för autentisering har utvecklats som bland annat gör det möjligt
att använda SITHS e-legitimation mobilt. Inera Länk till annan webbplats.rekommenderar alla organisationer som använder SITHS i sina lokala system och e-tjänster att införa den nya lösningen så snart som möjligt.

Inloggning med konto och lösenord (svag autentisering) och inloggning med engångslösenord är inte längre tillåtna. Användare som idag inte har och som inte kommer att skaffa SITHS-kort (privata sjukvårdsinrättningar) kan ansöka om att erhålla en Yubikey för inloggning i INCA.

Instruktioner för inloggning med SITHS-kort Pdf, 190 kB.

SITHS eID

Instruktioner för SITHS eID Pdf, 699 kB.

Inloggning med Yubikey

Aktuellt maj 2025: Den 3 juni 2025 uppdateras Yubikey-funktionen. Du som redan har en Yubikey för att logga in i INCA behöver få den ersatt. Du kommer under maj 2025 att bli kontaktad av din regionala INCA-support som hjälper dig att byta ut din Yubikey.

Direktinloggning från ett journalsystem

INCAs tjänst för direktinloggning ger möjlighet att från ett externt system direkt öppna olika områden på INCA, till exempel en startsida eller ett formulär. Denna funktion behöver konfigureras i respektive externt system och utföras av en systemadministratör.

Ansök om användarkonto i INCA

För att logga in i INCA krävs ett användarkonto. Ansökan om användarkonto sker på en ansökningsblankett som fylls i och signeras av chef vid användarens klinik.

  • Originalet av formuläret sparas vid respektive enhet och en kopia skickas till kontaktperson vid Regionalt cancercentrum i den egna regionen. Alternativt kan formuläret skannas in och bifogas med e post.
  • På ansökningsblanketten kryssar du i önskad roll, register samt placering. Baksidan innehåller en beskrivning av olika roller i INCA.
  • Normalt är det kontaktpersonen vid Regionalt cancercentrum som sätter behörigheter och fungerar som användaradministratör.
  • Om en användare inte varit inloggad de senaste 12 månaderna blir kontot automatiskt inaktiverat. Användaren får då vid behov vända sig till användaradministratören vid sitt Regionala cancercentrum för aktivering av kontot.
  • Användare med tillgång till SITHS-kort skall använda det vid inloggning i INCA.

Garantera integritet och säkerhet för data - lämna aldrig datorn inloggad i INCA. Webbläsaren kan tillfälligt spara viss personlig information samt data om patienter från sidor användaren besökt i INCA. För att garantera dataintegritet och datasäkerhet rekommenderas därför användare att stänga ner samtliga öppna fönster i webbläsaren efter att de loggat ut och lämnar datorn. Detta är särskilt viktigt när flera användare delar en dator eller loggar in med e-legitimation.

Systemkrav

Rekommenderad webbläsare för inloggning med SITHS-kort

  • Windows PC: Senaste version av Chrome, Microsoft Edge eller Firefox
  • Mac: Senaste version av Chrome, Safari eller Firefox

Rekommenderad skärmupplösning

Minsta upplösning för inrapportering är 1024 x 768. För att kunna arbeta optimalt med till exempel patientöversikten rekommenderas dock en upplösning med större bredd.

Kontakt

Torbjörn Eles