Södersjukhuset kapar väntetiderna för kirurgisk behandling av bröstcancer
Bröstcentrum Kirurgi, Södersjukhuset
Mål
- Minska väntetiderna för kirurgisk behandling.
Utmaningar
- 15 - 30 nya bröstcancerpatienter varje vecka.
- Hantera stora variationer i antalet nya patienter.
Metod & aktiviteter
- Optimera schemaläggningen.
- Nära samarbete mellan olika professioner.
- Analysera patientflödet på operation.
- Anställa en MDK-koordinator.
Resultat & effekter
- Andelen patienter som utreds och behandlas inom 35 dagar har ökat från 5 procent till 54 procent.
”Kontinuitet är minst lika viktigt som att korta väntetiderna.”
I arbetet med att korta SVF-tiderna har Bröstcentrum Kirurgi genomfört förbättringar inom åtta åtgärdsområden. Genom att bland annat optimera schemaläggning, analysera patientflödet på operation och anställa en MDK-koordinator, har andelen patienter som utreds och behandlas inom 35 dagar ökat från 5 procent till 54 procent, inom kirurgisk behandling för bröstcancer.
Ebba Lindqvist berättar hur de genom ett tätt samarbete mellan kirurger, operationskoordinator och operationspersonal har lyckats optimera flödet kring patienten så att det kan bli så korta väntetider mellan varje operation.
– Vi har utnyttjar den tiden som vi har på en operationsdag på bästa möjliga sätt och börjar operera så tidigt som möjligt och fyller dagen med så många patienter som vi kan.
Det har lönat sig. Vi har sett att bytetiderna, alltså tiden som är mellan att vi slutar operera en patient och vi börjar operera nästa patient, har minskat under året med 10 minuter i snitt mellan varje patient. Det gör att vi vissa dagar hinner operera fyra patienter i stället för tre. Utslaget på en månad blir det stor skillnad, säger Ebba Lindqvist.
Fler nöjda patienter
– Vi har mycket färre samtal från oroliga patienter som väntar på besked eller behandling. Ledtider är ett av många kvalitetsmått i bröstcancervården.
Kontinuitet för patienterna, att de får träffa samma kontaktsjuksköterska och att de får opereras av läkaren som de träffade på nybesöket, är minst lika viktigt som att korta väntetiderna. Det kräver både tillräckligt många kirurger och kontaktsjuksköterskor i tjänst, och en viss flexibilitet av alla som jobbar här. Det har vi också jobbat hårt för. Vi vill inte jaga SVF-siffror till vilket pris som helst, avslutar Ebba Lindqvist.