Förbokade tider och koordinator halverade väntetiden på ÖNH-kliniken i Borås

Öron- Näsa- Halskliniken på Södra Älvsborgs sjukhus


Mål

  • Korta väntetiderna för patienterna.

Utmaningar

  • Oacceptabelt långa väntetider.

Metod & aktiviteter

  • Två fasta mottagningar i veckan.
  • Vid den första besöket finns en kontaktsjuksköterska med. 
  • Provtagningar, röntgen och återbesök bokas vid första besöket.
  • Samtliga patienter kallas per telefon. Inga brev skickas.

Resultat & effekter

  • Alla patienter erbjuds tid för påbörjad utredning inom fem dagar.
  • Patienten spar många onödiga resor till och från sjukhuset.
  • Patienten kan vara med och välja tider som passar utredningen. 

”Patienten ser att vi har en tydlig plan, vilket leder till ökad trygghet.”

Nöden är lösningarnas moder. När överläkare Malin Börjesson tog över som tumöransvarig vid ÖNH-kliniken på Södra Älvsborgs sjukhus var väntetiderna för patienter med misstänkta tumörer oacceptabelt långa.

– Vi hade en medianväntetid på 54 dagar från remiss till behandlingsbeslut. Akuta och uppenbara fall togs om hand snabbt men det fanns patienter som fick vänta närmare ett år på färdigställd utredning och behandling, säger hon. Det var en ohållbar situation.

Fasta mottagningar och utvalda läkare

Det första man gjorde på kliniken var att begränsa antalet läkare som tog emot patienter med misstänkta tumörer. Intresse, rätt kompetens och erfarenhet är grundläggande faktorer för ett adekvat omhändertagande av patienterna.

– Sedan införde vi två fasta mottagningar i veckan där de utvalda läkarna kan ta emot vuxna patienter med misstänkta tumörer. På så vis kommer patienterna till rätt mottagning från början och slipper upprepade besök i onödan på kliniken.
Redan vid den första mottagningen finns en kontaktsjuksköterska med som också senare fungerar som koordinator.

– Dels är det bra för patienten att få ett personligt möte med den som är kontaktsjuksköterska och koordinator och dels kan man rent konkret planera hela utredningen redan vid det första besöket.

Införde förbokade tider

Tack vare att ÖNH-kliniken har förbokade tider på röntgen och för provtagningar ”äger” man hela processen. Patienten kan vara med och välja tider som passar och aktivt delta i planeringen av utredningen.

– Många känner oro inför en utredning som ska starta och det är skönt att kunna gå igenom allt tillsammans vid sittande bord. Patienten ser att vi har en tydlig plan, vilket leder till ökad trygghet.

Alla patienter som ska utredas för misstänkt tumör erbjuds tid för påbörjad utredning inom fem dagar från det att remissen ankommer till kliniken.

Kallar bara via telefon

En sak som utmärker ÖNH-klinikens sätt att arbeta är att samtliga patienter som fått remiss till mottagningen kallas per telefon. Inga brev skickas, utan alla får ett personligt telefonsamtal istället och kan vid samtalet direkt vara med och välja vilken tid som passar dem. Det är inte bara trevligare, det sparar också flera dagar i processen mellan remiss och första besök.

Eftersom arbetssättet är relativt nytt är det viktigt att följa upp att allt fungerar som man tänkt sig.

– Vi har inte fler patienter än att jag personligen kan gå igenom hur processen sett ut för var och en av dem. Vi utvärderar regelbundet och korrigerar det som behövs. Genom en öppen diskussion kan vi lära av varandras misstag istället för att begå dem flera gånger.

Fördjupad information

Bakgrund och initiala utmaningar

När överläkare Malin Börjesson tog över som tumöransvarig vid ÖNH-kliniken på Södra Älvsborgs sjukhus var väntetiderna för patienter med misstänkta tumörer oacceptabelt långa.

Man hade en medianväntetid på 54 dagar från remiss till behandlingsbeslut. Akuta och uppenbara fall togs om hand snabbt men det fanns patienter som fick vänta närmare ett år på färdigställd utredning och behandling. 

Aktiviteter och tidplan

Det första man gjorde på kliniken var att begränsa antalet läkare som tog emot patienter med misstänkta tumörer.

Sedan införde man två fasta mottagningar i veckan där de utvalda läkarna kunde ta emot vuxna patienter med misstänkta tumörer.

Redan vid den första besöket finns nu en kontaktsjuksköterska med, som också senare fungerar som koordinator.

Resultat och effekter

Tack vare att ÖNH-kliniken har förbokade tider på röntgen och för provtagningar ”äger” man hela processen. Patienten kan vara med och välja tider som passar och aktivt delta i planeringen av utredningen.

Redan vid den första mottagningen finns en kontaktsjuksköterska med som också senare fungerar som koordinator. Dels är det bra för patienten att få ett personligt möte med den som är kontaktsjuksköterska och koordinator och dels kan man rent konkret planera hela utredningen redan vid det första besöket. Patienten ser att man har en tydlig plan, vilket leder till ökad trygghet.

Alla patienter som ska utredas för misstänkt tumör erbjuds tid för påbörjad utredning inom fem dagar från det att remissen ankommer till kliniken.

Budget och andra resurser

Tillgång till en kontaktsjuksköterska som också fungerar som koordinator.

Innehållet är uppmärkt med följande områden

Kontaktperson

RCC webbredaktion