Elektronisk remiss- och svarshantering kapar svarstiden med flera dagar
Norrlands universitetssjukhus (NUS), Umeå
Mål
- Ökad patientsäkerhet
- Snabbare hantering av remisser och provsvar.
Utmaningar
- Det tar flera dagar för provsvar att nå fram.
- Pappershanteringen tar tid för personalen.
Metod & aktiviteter
- Systemet LabPortalen för hantering av elektroniska remisser och svar.
Resultat & effekter
- Patienten som kan komma i gång med eventuell behandling snabbare.
- Genom att använda samma digitala tjänst blir vården mer jämlik.
Patienten kan komma i gång med eventuell behandling snabbare
Genom att kapa postgången kan en stor tidsvinst göras framför allt för svarstiden. Det är till stor nytta för patienten som kan komma i gång med eventuell behandling snabbare. Att slippa pappershanteringen sparar dessutom tid för personalen i båda ändar.
– Patientsäkerheten ökar också med färre manuella arbetsmoment där fel kan uppstå och genom att använda samma digitala tjänst i hela norra sjukvårdsregionen blir vården mer jämlik, säger Lillemor Bergsten, verksamhetsutvecklare vid Laboratoriemedicin och ansvarig för projektet.
För tillfället pågår utveckling och flödestester och under 2025 planeras validering, utbildning och driftsättning av systemet. Region Jämtland Härjedalen, Region Norrbotten och Region Västernorrland har sökt och fått medel för att utveckla e-remisser via samma system, men har ännu inte hunnit lika långt i processen.
– Övergripande resultat från projektet kommer vi att kunna få först efter det att den tekniska lösningen är satt i produktion och sjukhus i övriga regioner anslutit sig till tjänsten, men systemet fungerar bra på de kliniker som redan infört det. Vi kan se att det finns ett intresse från våra kunder att ansluta sig, säger Lillemor Bergsten.