Uppstart och utveckling av kvalitetsregister

Processbeskrivningen ska fungera som ett stöd i arbetet med att beställa och att ta fram nya kvalitetsregister och tillägg till redan befintliga. I processen anges olika uppgifter och ansvar för registerstyrgrupp, nationellt stödteam och registerproduktägare.

 Processflöde som beskriver hur man startar ett nytt kvalitetsregister

Innehåll på denna sida:
1. Utvecklingsbehov
2. Formalia
3. Arbetsunderlag
4. Beställning
5. Konstruktion
6. Test
7. Information och utbildning

 1. Utvecklingsbehov

Nationella stödteamets ansvar:

  • Informera registrets styrgrupp om ny funktionalitet och pågående utveckling i INCA.
  • I dialog med registerstyrgrupp kartlägga behov av nytt register, utökande av eller ny funktionalitet i befintligt register.

Registerstyrgruppens ansvar:

  • Utveckla, förbättra och koppla registret mot vårdprocesser och vårdprogram.

 Upp

 2. Formalia

Nationella stödteamets ansvar:

  • Information om nytt register, utökande av och ny funktionalitet i befintligt register ska ske till AKI (Arbetsgruppen för kvalitetsregister och IT). Använd anmälningsblankett Upprättande av nytt eller utökande av befintligt register (docx). För mindre tillägg/korrigeringar i registret behövs ingen ansökan via anmälningsblankett. 
  • AKI ska godkänna förändringen.
  • AKI beslutar och återkopplar beslut till registerstyrgrupp.

Registerstyrgruppens ansvar:

  • Fylla i och skicka in ansökningsblankett till AKI.
  • Ansöka om inrättande/utökande av befintligt register till den myndighet som har centralt personuppgiftsansvar.

  Upp

3. Arbetsunderlag

Nationella stödteamets och registerstyrgruppens ansvar:

  • Ta fram kravspecifikation inklusive formulärskiss, variabelspecifikation inklusive formulärlogik och valideringar.
  • Upprätta/uppdatera styrdokument.

  Upp

4. Beställning

Registerproduktägarens ansvar:

  • Anpassa kravspecifikation och tillhörande dokument.
  • Lägga beställning till konstruktörsteam.
  • Prioritera ärendet i förhållande till andra ärenden som hanteras av konstruktörsteamet.
  • Informera styrgrupp om beräknad tidsåtgång.

  Upp

5. Konstruktion

  • Registerkonstruktion sker av ansvarigt konstruktörsteam.

  Upp

6. Test

Nationella stödteamets ansvar:

  • Testa att leveransen motsvarar kraven.

Registerstyrgruppens ansvar:

  • Testa och godkänna att leveransen motsvarar kraven.

Registerproduktägarens ansvar:

  • Följa upp test i dialog med stödteamet.
  • Kommunicera med konstruktörsteamet.

  Upp

7. Information och utbildning

Nationella stödteamets och registerstyrgruppens ansvar:

  • Utveckla utbildningsmaterial.
  • Informera och utbilda berörda personer.

Nationella stödteamets ansvar:

  • Publicera dokument och utbildningsmaterial på RCC webb.