Patient och närstående
RCC arbetar med konkreta åtgärder för att cancervården ska vidareutvecklas och bli bättre, tryggare, säkrare och mer effektiv. RCC ska stärka patientens ställning. Målet är att patienters och närståendes perspektiv ska genomlysa varje del av hälso- och sjukvården; från prevention till tidig upptäckt och vidare till bot eller livets slut.
Patienter och närstående har en självklar rätt att vara med och utforma cancervården – såväl övergripande och långsiktigt som i samband med egen vård och behandling. Patientlagen, patient- och närsteåndesamverkan, Min vårdplan och funktionen kontaktsjuksköterskor är viktiga beståndsdelar för att detta ska fungera.
RCC ska stärka patientens ställning i cancervården genom att
- en individuell skriftlig vårdplan tas fram för varje cancerpatient
- cancerpatienter får stöd från en kontaktsjuksköterska eller motsvarande kontaktperson
- patientrapporterade uppgifter samlas in och används i arbetet med att utveckla cancervården
- kunskapen om patientens rätt till förnyad bedömning ökar bland hälso- och sjukvårdspersonalen och att berörda cancerpatienter får information om denna rätt.
Patientenkäter i kvalitetsregister, så kallade patientrapporterade mått (PROM och PREM), är viktiga instrument för att tillvarata patientens åsikter.
Regionspecifikt innehåll
Patient- och närståendemedverkan Mellansverige
RCC Mellansverige arbetar på flera olika sätt för att stärka patienters och närståendes ställning i cancervården.
Patientföreträdare
Patient- och närståendeföreträdare finns i patient- och närståenderådet, vårdprocessgrupper, de nationella vårdprogramgrupperna, kvalitetsregistrens styrgrupper samt i andra projekt- och arbetsgrupper.
Min vårdplan och kontaktsjuksköterska
RCC arbetar för att alla cancerpatienter ska få en egen Min vårdplan och en kontaktsjuksköterska.
Temadagen om precisionsmedicin för patienter och närstående från 30 september 2022
Ta del av föredragen:
Fem förläsningar om precisionsmedicin - för patienter och närstående
Cancerkompisar
Cancerkompisar är en ideell organisation som driver www.cancerkompisar.se – en förmedlingstjänst där anhöriga till cancerdrabbade får kontakt med andra i samma situation. Förmedlingstjänsten är öppen och gratis för alla från 13 år och uppåt.
RCC Syd är samverkanspartner med Cancerkompisar i ett utvecklingsarbete som syftar till att utveckla, pröva, genomföra och utvärdera en samverkan kring barn och unga som är anhöriga till en cancersjuk. Fokus ligger på hur Cancerkompisars matchning kan möjliggöra flexibla kontaktytor i regionen mellan unga anhöriga. En förmedlingstjänst med kontakter där alla anhöriga/närstående till cancerdrabbade som behöver ska få en likasinnad att prata med men också ett digitaliserat och modernt forum för information och kunskap.
Cancerkompisar hjälper anhöriga till cancerdrabbade att få stöd, tröst och hopp genom att förmedla kontakter med andra i samma situation men fungerar också som en kontaktyta mellan anhöriga till cancerdrabbade och sjukvården. Syftet är att genom information och kunskap föra debatt, driva opinion och att skapa kännedom för att förbättra situationen för anhöriga till cancerdrabbade.
Patient- och närståenderådet RCC Sydöst
RCC sydösts patient- och närståenderåd arbetar med att driva frågor som ur ett patientperspektiv är viktiga inom utvecklingen av cancervården. Inom sydöstra sjukvårdsregionen vill man i så stor utsträckning som möjligt inkludera patientföreträdare i utvecklingsarbetet.
Patientens ställning i Västra sjukvårdsregionen
Patient- och närståendemedverkan är ett av fundamenten i allt RCC Västs arbete. Vi arbetar på flera sätt för att stärka patientens ställning i Västra sjukvårdsregionen, bland annat genom:
- att involvera patienter och närstående i olika förbättringsarbeten,
- att ha patient- och närståenderepresentanter i olika grupperingar, till exempel vårdprocessgrupper/vårdprogramgrupper,
- att säkerställa att alla patienter får en skriftlig Min vårdplan och kontaktsjuksköterska,
- att ha ett fristående patient- och närståenderåd som fungerar som remissinstans och driver egna utvecklingsprojekt,
- att ha ett tydlig fokus på patient- och närståendeperspektivet i utvecklingsarbetet i alla regionala vårdprocesser,
- insamling av PROM- och PREM-data via patientenkäter i kvalitetsregisterarbetet.