Ny rapport kartlägger vårdens och mäns erfarenheter av prostatacancertestning i sjukvårdsregionen

Sidan publicerades 20 november 2024

En ny rapport från Centrum för epidemiologi och samhällsmedicin (CES) ger en inblick i hur män i Stockholms län har upplevt det organiserade erbjudandet om prostatacancertestning. Rapporten visar att de flesta är positiva till erbjudandet och att det är viktigt att informera om fördelarna och nackdelarna med att testa sig. Samtidigt finns det utrymme för förbättringar, särskilt när det gäller geografisk spridning på provtagningsenheter.

Orsaker till att inte testa sig

De flesta män som inte deltog i testningen angav tidsbrist eller brist på motivation som skäl. Genom att göra det enkelt, tillgängligt och informativt kan man öka antalet män som väljer att testa sig för prostatacancer, menar Sonja Andersson, samordningssjuksköterska OPT.

– Det ska vara enkelt att få information och att genomföra testningen. Det finns även geografiska skillnader i deltagarantalet. Framåt vill vi föra vården närmare männen. För en längre resa till en provtagningsenhet kan bli ett hinder till att testa sig, säger Sonja Andersson.

Majoriteten är nöjda med informationen

Att testa sig är frivilligt och männen i målgruppen får två brev ut, som hjälp i beslutet om man vill göra testet eller inte eftersom det finns för- och nackdelar att överväga. Det första brevet ger kort information om att lämna ett test. Det andra beskriver själva erbjudandet och alla teststeg i programmet. Rapporten visar att 89 procent uppger att de läst något av breven och att 65 procent har läst båda. 91 procent av de tillfrågade tycker att informationen som presenterades i breven var lätt att förstå.

– Hur mycket information som ska finnas med är en avvägning, så att det blir lättbegripligt men ändå informativt. Brev som kommunikationsväg ser vi över hur vi kan vidareutveckla och få in informationen via 1177. Det är ett stort steg att gå från brev till digital kommunikationsväg, säger Sonja Andersson.

En majoritet upplevde informationen som relevant och att de fick en god förståelse för de fördelar som finns med att testa sig för prostatacancer. Ett utvecklingsområde är att förtydliga varför just dem har fått brev om OPT, då det efterfrågas mer information och en del inte förstod varför de har fått erbjudandet.

Vårdens inställning att jobba med OPT

Överlag tycker de flesta tillfrågade vårdenheter att arbetet med OPT har fungerat bra, att det är enkelt och smidigt. Intervjuerna med vårdpersonal visar att både personal och patienter har en positiv syn på OPT och att detta underlättar arbetet för personalen. De tycker inte att det har medfört något nämnvärt merarbete, utan provtagning och undersökningar har genomförts enligt ungefär samma procedur som för övriga patienter.

– Jag känner igen mycket i beskrivningarna och slutsatserna. Vi har sedan tidigare uppmärksammat vissa beteenden hos männen. Rapporten är ett viktigt underlag för vårt fortsatta arbete framåt, avslutar Sonja Andersson.

Ta del av hela rapporten Mäns erfarenheter av organiserad prostatacancertestning En uppföljning i sjukvårdsregion Stockholm–Gotland