Södersjukhuset kapar väntetiderna för kirurgisk behandling av bröstcancer
I arbetet med att korta SVF-tiderna har Bröstcentrum Kirurgi genomfört förbättringar inom åtta åtgärdsområden. Genom att bland annat optimera schemaläggning, analysera patientflödet på operation och anställa en MDK-koordinator, har andelen patienter som utreds och behandlas inom 35 dagar ökat från 5 procent till 54 procent, inom kirurgisk behandling för bröstcancer.
I bild från vänster: Antonia Matentzoglu, MDK-koordinator och kontaktsjuksköterska tilsammans med Ebba Lindqvist, kirurg och sektionschef, bägge Bröstcentrum Kirurgi, Södersjukhuset. Foto: Torkel Ekqvist, Fotogruppen Sös.
Enligt Ebba Lindqvist, sektionschef vid bröstsektionen vid Södersjukhuset och lokal processägare för SVF bröstcancer, beror förbättringarna på flera faktorer man har jobbat med sedan ett och ett halvt år tillbaka.
– Vår satsning på bättre schemaplanering, en tydlig MDK-roll och ett nära samarbete mellan olika professioner för att optimera operationsflöden har fungerat. Vi har jobbat hårt för att ha tillräckligt många tider i schemat för att hantera stora variationer i antalet nya bröstcancerpatienter, vilket gör att vi kan ta emot patienter så snart som möjligt. Vi har mellan 15 och 30 nya bröstcancerpatienter varje vecka. Det är en stor variation, säger Ebba Lindqvist.
Arbetet har resulterat i tydliga förbättringar. Andelen patienter som utreds och behandlas inom 35 dagar har ökat från 5 procent till 54 procent, inom kirurgisk behandling för bröstcancer. Det är inte ett resultat av förlängningen av 28 till 35 dagar i ledtiden. I uppföljningsprogrammet har man räknat med 35 dagar under hela året och sett att det är en successiv ökning.
Kortare väntetider mellan operationer
Ebba Lindqvist berättar hur de genom ett tätt samarbete mellan kirurger, operationskoordinator och operationspersonal har lyckats optimera flödet kring patienten så att det kan bli så korta väntetider mellan varje operation.
– Vi har utnyttjar den tiden som vi har på en operationsdag på bästa möjliga sätt och börjar operera så tidigt som möjligt och fyller dagen med så många patienter som vi kan. Det har lönat sig. Vi har sett att bytetiderna, alltså tiden som är mellan att vi slutar operera en patient och vi börjar operera nästa patient, har minskat under året med 10 minuter i snitt mellan varje patient. Det gör att vi vissa dagar hinner operera fyra patienter i stället för tre. Utslaget på en månad blir det stor skillnad, säger Ebba Lindqvist.
Fler nöjda patienter
– Vi har mycket färre samtal från oroliga patienter som väntar på besked eller behandling. Ledtider är ett av många kvalitetsmått i bröstcancervården. Kontinuitet för patienterna, att de får träffa samma kontaktsjuksköterska och att de får opereras av läkaren som de träffade på nybesöket, är minst lika viktigt som att korta väntetiderna. Det kräver både tillräckligt många kirurger och kontaktsjuksköterskor i tjänst, och en viss flexibilitet av alla som jobbar här. Det har vi också jobbat hårt för. Vi vill inte jaga SVF-siffror till vilket pris som helst, avslutar Ebba Lindqvist.
- Kapacitetsplanering och schemaläggning: Genom att analysera patientflödets variationer och skapa en mer behovsanpassad schemaläggning har man kunnat ta emot fler patienter och minska väntetiderna till diagnosbesked.
- Utökat SVF-ansvar för MDK-koordinator: Rollen som MDK-koordinator har varit viktig för att effektivisera utredningsgången och säkerställa att patienterna kommer vidare utan onödiga fördröjningar.
- Optimerade operationsflöden: Genom ett nära samarbete mellan olika professioner har man kunnat minska bytetiderna mellan operationer och på så sätt öka effektiviteten.
- Snabbspår för ärftlighetsutredningar: Genom att effektivisera processen för ärftlighetsutredningar har man kunnat minska väntetiden för patienter som misstänks ha ärftlig bröstcancer.
- Kompetensutveckling: Genom att satsa på kompetensutveckling inom avancerade kirurgiska tekniker kan fler kirurger genomföra avancerade ingrepp.
- Samarbete med mammografin: Genom ett nära samarbete med Bröstcentrum Mammografihar man kunnat effektivisera diagnostiken och påbörja utredningsprocessen tidigare.
- Ökad tillgänglighet för röntgen: Genom Södersjukhusets inköp av fler MR-apparater.
- Ökat fokus på canceruppdraget: Genom att ansvaret för godartade bröståkommor har överförts till Bröstcentrum Mammografi och till primärvården har tid frigjorts för läkare och omvårdnadspersonal på Bröstcentrum Kirurgi att fokusera på bröstcancerpatienterna.