Uppstart och utveckling av kvalitetsregister

Processbeskrivningen ska fungera som ett stöd i arbetet med att beställa och att ta fram nya kvalitetsregister och tillägg till redan befintliga. I processen anges olika uppgifter och ansvar för registerstyrgrupp, nationellt stödteam och registerproduktägare.

Nationella stödteamets ansvar:

  • Informera registrets styrgrupp om ny funktionalitet och pågående utveckling i INCA.
  • I dialog med registerstyrgrupp kartlägga behov av nytt register, utökande av eller ny funktionalitet i befintligt register.


Registerstyrgruppens ansvar:

  • Utveckla, förbättra och koppla registret mot vårdprocesser och vårdprogram.

Nationella stödteamets ansvar:

För mindre tillägg/korrigeringar i registret behövs ingen ansökan via anmälningsblankett. 

  • AKI ska godkänna förändringen.
  • AKI beslutar och återkopplar beslut till registerstyrgrupp.

Registerstyrgruppens ansvar:

  • Fylla i och skicka in ansökningsblankett till AKI.
  • Ansöka om inrättande/utökande av befintligt register till den myndighet som har centralt personuppgiftsansvar.

Nationella stödteamets och registerstyrgruppens ansvar:

  • Ta fram kravspecifikation inklusive formulärskiss, variabelspecifikation inklusive formulärlogik och valideringar.
  • Upprätta/uppdatera styrdokument.

Registerproduktägarens ansvar:

  • Anpassa kravspecifikation och tillhörande dokument.
  • Lägga beställning till konstruktörsteam.
  • Prioritera ärendet i förhållande till andra ärenden som hanteras av konstruktörsteamet.
  • Informera styrgrupp om beräknad tidsåtgång.
  • Registerkonstruktion sker av ansvarigt konstruktörsteam.

Nationella stödteamets ansvar:

  • Testa att leveransen motsvarar kraven.


Registerstyrgruppens ansvar:

  • Testa och godkänna att leveransen motsvarar kraven.


Registerproduktägarens ansvar:

  • Följa upp test i dialog med stödteamet.
  • Kommunicera med konstruktörsteamet.

Nationella stödteamets och registerstyrgruppens ansvar:

  • Utveckla utbildningsmaterial.
  • Informera och utbilda berörda personer.


Nationella stödteamets ansvar:

  • Publicera dokument och utbildningsmaterial på RCC webb.

Goda exempel

Datadriven kvalitetsutveckling – ett praktiskt exempel från Odense universitetssjukhus

På Odense universitetssjukhus i Danmark arbetar de aktivt med förbättringsarbete baserat på kvalitetsregisterdata. I filmen nedan berättar Kim Brixen, medicinsk direktör, och Anders Eggert Gravegaard, överläkare i plastikkirurgi, bland annat hur de har använt kvalitetsregistren för att korta tiden från remiss till behandling av patienter med malignt melanom. Filmen är en inspirationsfilm till sjukhus- och klinikchefer samt processansvariga i Sverige med syfte att använda sig av data från kvalitetsregister för att förbättra cancervården.

Film: Datadriven kvalitetsutveckling