RCC och regionerna går ihop i en kampanj för att uppmärksamma screening för tidig upptäckt av cancer

Sidan publicerades 4 september 2024

I Sverige finns det idag tre screeningprogram för tidig upptäckt av bröstcancer, cancer i tjocktarmen och ändtarmen och HPV, cellförändringar och livmoderhalscancer. Under september går RCC och regionerna ut med en informationskampanj för att informera invånarna om screening och vikten av att delta varje gång man får en kallelse.

Den gemensamma kampanjen kom till redan förra året och i år är kampanjen utvecklad och uppdaterad för att bidra till att göra september till en återkommande uppmärksamhetsmånad för screening.

Elin_Ljungqvist.jpg

— Förra året såg vi att kampanjen bidrog till att både öka kunskapen om screening bland invånarna och motivationen till att delta när man blir kallad. Det känns jätteroligt och nu kör vi kampanjen igen för att försöka nå ut till fler och bidra till att göra september till en uppmärksamhetsmånad för screening, säger Elin Ljungqvist nationell screeningsamordnare, Regionala cancercentrum i samverkan.

 

Deltagandet i screeningprogrammen

Sett till nationella siffror var deltagandet i de olika screeningprogrammen 64 procent för screening mot tjock- och ändtarmscancer under förra året och 78 procent för screening mot bröstcancer (2022). Täckningsgraden* för screening mot livmoderhalscancer var 72 procent under 2023.

— Vi har kommit långt i Sverige med att erbjuda invånare i aktuella åldersgrupper screening men vi har en del kvar att göra för fler ska delta när de får en kallelse, säger Elin Ljungqvist.

I årets kampanj ingår en del där personer utbildas för att informera främst utlandsfödda invånare på samlingsplatser runt om i landet om screening. I vidareförmedlarnas uppdrag ingår även att fråga invånare som inte deltar i screeningen vad som skulle kunna få dem att delta och föra det tillbaka till regionerna.

— Det här är en jätteviktig del av årets kampanj. Vi ser att en grupp som deltar i screeningen i lägre utsträckning är utlandsfödda målgrupper så vi tycker att det är värdefullt att få till oss vad vi kan göra för att få dem att delta, avslutar Elin Ljungqvist

Regionerna samarbetar i en nationell informationskampanj

Vad innebär screening mot cancer.jpg

En förutsättning för att öka deltagandet i screening är att öka människors kunskap om betydelsen av att upptäcka cancer tidigt. Därför går nu Sveriges regioner ihop, tillsammans med 1177, i en gemensam informationskampanj om screening som kommer synas i sociala medier, i väntrum, och på samlingsplatser runt om i landet där personer med särskilt uppdrag kommer att informera invånare om screening och svara på frågor.

 

 

 

 

Informationskampanj om screening