SVF-kartläggning blev en språngbräda till systematisk förbättring
Artikeln publicerades 23 maj 2025
Alla regioner gör varje år en kartläggning av SVF:er med långa väntetider för att synliggöra flaskhalsar i vårdkedjan. På Visby Lasarett har man tagit detta ett steg längre. Genom ett arbete inom huvud-halscancerförloppet har kartläggningen också utvecklats till ett förbättringsarbete som inte bara kortat väntetiderna utan också stärkt samverkan inom vården.
Teamet som har drivit arbetet är Annastiina Kauppinen, medicinsk sekreterare och SVF-koordinator, Ida Prax, kontaktsjuksköterska och SVF-koordinator, samt Jenny Rosén Älverbrandt, överläkare.
– Det började med att vi blev uppmärksammade på ganska dåliga ledtider, som sedan visade sig inte stämma. Statistiken över patienterna med längst ledtider var missvisande. Vi gick ändå igenom arbetsprocessen och det väckte en del kreativitet.
Teamet gjorde en analys av journaler där de följde patientens väg från första symtom till behandlingsstart.
– Vi upptäckte bland annat att vi hade registrerat fel i vissa fall. Till exempel hade vi missat att flytta patienten från MDK-datum till Karolinska, och då blev det fel i statistiken.
Enkla insatser – stort genomslag
Ett nytt, proaktivt arbetssätt tog form med analysen som grund. I detta ingår tät kontakt med patologen om provsvar, att skriva remisser till MDK redan vid misstanke om cancer, och att boka tid på plats för återbesök två veckor efter första besöket. Ett annat viktigt inslag blev ett veckovist samordningsmöte.
– Vi träffas en gång i veckan. Det är inget avancerat – vi sitter tillsammans och går igenom aktuella patienter och frågor. Men det har fått stor betydelse. Vi sparar tid i längden, även om vi avsätter en timme varje vecka.
Till mötena bjuds alla yrkesgrupper in som berörs av vården kring huvud-halscancer: kontaktsjuksköterskor, läkare, medicinska sekreterare, SVF-koordinator, sjukgymnast – och ibland även logoped, dietist, kurator och enhetschef.
– Vi har alla fått bättre koll och blivit tryggare. Personalen uppskattar verkligen att den här tiden är avsatt, de vet att vi går igenom patienter med cancer då och att de kan ta upp sina frågor.
Förbättrad statistik och samverkan
Förändringarna har lett till påtagliga förbättringar i ledtidsstatistiken. 2023 hade hela 40 procent en ledtid som överskridits med mer än 75 procent – 2024 var det endast 8 procent av patienterna. Dock gäller det en mycket liten urvalsgrupp 2023: endast fem personer jämfört med 13 år 2024. Upplevelsen i teamet är dock att arbetssättet spelar en viktig roll i förändringen – och minst lika viktigt är att samarbetet mellan olika professioner stärkts. Teamet lyfter också fram stödet från RCC som avgörande.
– Vi var nya och hade många frågor. Då var kontakten med Gabriella Thorén och Örjan Bäfver på RCC värdefull. De bekräftade att vi var på rätt spår och det gav oss självförtroende att jobba vidare.
Arbetet på Visby Lasarett är ett exempel på hur förbättring kan växa fram ur vardagen.

Visby stadsbild. Fotograf Mickes fotosida