Ny utbildning för patient- och närståendeföreträdare

Artikeln publicerades 3 juni 2025

Ett viktigt uppdrag för Regionala cancercentrum, RCC, är att stärka patienters och närståendes ställning och ta hänsyn till patientperspektivet i beslut som rör cancervården. Patient- och närståendeföreträdare finns därför med i många arbetsgrupper som har i uppdrag att utveckla cancervården. Nu lanserar RCC en ny webbutbildning för denna grupp.

Illustration som föreställer personer i möte kring ett bord och en person är med via skärm. Patientsamverkan.

Patient- och närståendeföreträdare är med och bidrar till en bättre cancervård i hela landet. Tack vare företrädarnas bidrag har fler patienter fått information om sina rättigheter. Patientinformation har blivit lättare att förstå och rutiner inom sjukvården har utvecklats så att de fungerar ännu bättre för patienter.

Nu har RCC lanserat en ny webbutbildning för att alla patient- och närståendeföreträdare ska kunna lära känna rollen bättre och få kunskaper i hur sjukvården styrs, vad RCC gör och vad cancer är. Utbildningen riktar sig till dem som är helt nya som företrädare men också till dem som haft rollen ett tag. Den kan också vara ett stöd för dem som eventuellt funderar på att ta sig an uppdraget, men ännu inte har bestämt sig. Utbildningen ersätter den tidigare utbildningen för patient- och närståendeföreträdare.

Siri Kautsky, processledare för patientsamverkan vid RCC Stockholm Gotland, ingår i den nationella arbetsgruppen för patientsamverkan och har varit med i arbetet med att ta fram utbildningen, som skett i samarbete med en kommunikationsbyrå.

Siri Kautsky.

– Patient- och närståendeföreträdarna ska inte behöva ha en professionell bakgrund i hälso- och sjukvården för att kunna bidra med sitt perspektiv. Vårdens organisation är komplicerad i sin uppbyggnad och företrädarna ingår i grupper där majoriteten av deltagarna har jobbat många år inom sjukvården. För att stärka företrädarna i sitt arbete är det viktigt att de får en pedagogisk introduktion till sitt uppdrag och vilken roll RCC har i cancervården, säger Siri Kautsky.

Felicia Varenius Jansson är patientföreträdare i patient- och närståenderådet för RCC Väst och har bidragit i arbetet genom att lämna förslag på vad som är viktigt att lyfta fram. Hon är också en av de personer som är med utbildningens filmade intervjuer.

Felicia Varenius Jansson

– Min förhoppning är att utbildningen skapar struktur, trygghet och riktning för nya företrädare. Verktyget kommer förhoppningsvis att skapa bättre förutsättningar för att smidigare kunna växa in i rollen som företrädare. Det har varit oerhört givande att få möjlighet att representera patientperspektivet och jag hoppas att utbildningen kommer att locka fler till att vilja engagera sig som patient- eller närståendeföreträdare, säger Felicia Varenius Jansson.

Utbildningen är en fördjupningsmodul i den webbutbildning som ger en orientering om Regionala cancercentrum och som ursprungligen togs fram för processledare. Tanken är att företrädarna ska gå direkt till avsnittet som rör rollen som patient- och närståendeföreträdare. Vill de sedan fördjupa sig, så går det att ta del av de andra modulerna i utbildningen. Utbildningen som består av en mix av texter, illustrationer och filmade intervjuer tar cirka en till två timmar att genomföra.

– Våra förhoppningar är att det ska bli enklare för företrädarna att förstå uppdraget och för oss i den nationella arbetsgruppen att introducera uppdraget på ett tillgängligt och likvärdigt sätt oavsett vilket RCC man tillhör. Sedan kommer vi att följa upp med information om sådant som är regionspecifikt, men det är viktigt att vi utgår från samma bas så att det blir lättare att arbeta på samma sätt. Det ökar också jämlikheten för våra representanter, säger Siri Kautsky.

Mer om utbildningen

Innehållet är uppmärkt med följande områden