Kontaktsjuksköterskor prisas för sitt förbättringsarbete: "Vi vill göra skillnad i hela vårdprocessen"
Artikeln publicerades 27 maj 2025
Christina Antonsson och Sandra Mrkonjic på Skånes universitetssjukhus har nominerats till årets kontaktsjuksköterskor i södra sjukvårdsregionen 2025. De prisas för sitt långsiktiga och systematiska arbete med att förbättra vården för patienter med sarkom. Genom ett starkt engagemang och ett tydligt patientfokus har de gjort betydande insatser inom områden som digitalisering, cancerrehabilitering och tvärprofessionellt samarbete.

Sandra Mrkonjic och Christina Antonsson
– Vi känner oss mycket glada, stolta och tacksamma för detta och all uppmärksamhet som vi fått, säger Christina.
Båda lyfter fram införandet av Min vårdplan som en central insats i deras arbete. Genom att våga testa i liten skala och sedan utveckla har de lyckats implementera ett digitalt verktyg som numera erbjuds samtliga patienter redan vid diagnosbeskedet.
– Det har varit ett omfattande arbete, men vi ser tydligt att det lett till en mer personcentrerad vård, där patienten får bättre överblick och möjlighet att vara aktiv i sin egen vård, berättar Sandra.
Men digitala verktyg är bara en del av förbättringsarbetet. Christina och Sandra har också utvecklat rutiner för att identifiera patienternas rehabiliteringsbehov tidigt i vårdförloppet, bland annat genom att använda en hälsoskattning som följs upp via samtal.
– Vi upplever att kvaliteten har höjts rejält på våra samtal sedan vi införde detta, förklarar Christina.
En annan viktig insats är arbetet med att stärka patientens röst i MDK-sammanhang (multidisciplinära konferenser). Genom att intervjua patienter i förväg kan Christina och Sandra bidra med viktiga perspektiv som annars riskerar att utebli i behandlingsbesluten.
– Vi hoppas att det inte bara förbättrar kvaliteten i beslutsfattandet, utan också ökar tryggheten för patienterna, säger Sandra.
Drivkraften: att göra skillnad
Att förbättringsarbetet är så framgångsrikt beror inte minst på det engagemang och den drivkraft som Christina och Sandra delar.
– Vi har en grundinställning till det mesta att inget är så bra utan att det kan bli bättre, säger Christina.
– Det som driver oss är viljan att göra skillnad i varje patients liv, att varje patient ska känna sig sedd, hörd och trygg genom hela sin vårdresa, fyller Sandra i.
De är också noga med att lyfta sina chefer, som enligt dem har skapat förutsättningar för det långsiktiga arbetet.
– Vi är väldigt glada och tacksamma för våra chefer som gett oss tid för att arbeta med detta på ett organisatoriskt och systematiskt sätt, säger Christina.
Rollen som kontaktsjuksköterska – och vad som krävs
Rollen som kontaktsjuksköterska är både meningsfull och utmanande, menar båda två. Det handlar om att finnas där för patienten genom hela vårdresan som ett stöd i en ofta omtumlande tid.
– Varje patient ska ha ett så tryggt, värdigt och sammanhållet vårdförlopp som möjligt, där vi får vara en fast punkt, säger Sandra.
För att kunna göra det krävs goda förutsättningar – tydliga uppdrag, utbildning, tillräckligt med tid och ett välfungerande team.
– Vi har ett bra samarbete i teamet: läkare, operationskoordinator, kurator, fysioterapeut, AT-läkare och sekreterare, berättar Christina.
Patienten i centrum – även efter avslutad behandling
En röd tråd i Christina och Sandras arbete är att alltid utgå från patientens perspektiv. Det handlar om att skapa trygghet, kontinuitet och delaktighet.
– Från patientens perspektiv är det viktigaste att känna sig delaktig, lyssnad på och respekterad, säger Sandra. Vi lägger stor vikt på att se människan bakom sjukdomen. Varje patient ska ha ett så tryggt, värdigt och sammanhållet vårdförlopp som möjligt, där vi får vara en fast punkt i en ofta omtumlande tid för patienten.
Men det finns fortfarande utmaningar. En särskilt viktig sådan gäller tiden efter avslutad behandling – en period som ofta präglas av osäkerhet.
– Vi ser behov av att utveckla strukturer för bättre samverkan med primärvården och fler insatser som fokuserar på rehabilitering efteråt. Många patienter upplever en tomhet, osäkerhet och oro när de lämnar den intensiva vårdperioden. Här behöver vi bli bättre på att fånga upp både fysiska och psykosociala behov. säger Sandra.
Christina pekar även på behovet av att utveckla samarbetet med andra enheter, som barnsjukhuset där barn med sarkom behandlas.
– Vi vill gärna starta en digital vårdplan även för barn med sarkom, säger hon. Vi behöver utveckla samarbetet med personalen på Barnsjukhuset där barn med sarkom behandlas och starta digitala vårdplaner även för barnen.
Sammanhållna insatser gör skillnad
Christina och Sandra visar med sitt arbete hur kontinuerlig förbättring, samverkan och ett starkt patientfokus kan förändra vården till det bättre.
– Vi vill finnas där för patienter och anhöriga. Vara ett stöd i en svår situation och arbeta personcentrerat, avslutar Christina.
Motivering:
"Christina och Sandra har alltid patientens perspektiv i fokus vid implementering av Min vårdplan, rutiner för bedömning av patientens rehabiliteringsbehov och personcentrering av MDK. De inkluderar hela teamet som en självklarhet och driver förbättringsarbete i process sarkom."