Första AI-stödda Min vårdplan gav stora tidsvinster
Artikeln publicerades 25 juni 2025
Min vårdplan ökar i antal samtidigt som arbetet med att ta fram patientinformationen både är tids- och personalkrävande. Arbetet har nu fått ett lyft genom ett projekt där generativ AI effektiviserar processen. Nu är den första AI-genererade Min vårdplan framtagen. Resultatet blev stora tidsbesparingar och bevarad kvalitet.
Min vårdplan innehåller den information som kan vara viktig för personer med en cancerdiagnos. Patientinformationen om en cancerdiagnos är ofta på över 200 sidor. Vårdpersonalen väljer ut vilka delar de enskilda patienterna ska se i sin Min vårdplan. Hittills har över 20 Min vårdplan för olika cancerdiagnoser tagits fram, och fler är på väg. Arbetet involverar många yrkeskategorier och kan ta ett till två år. När en Min vårdplan tagits fram dröjer det inte länge innan den behöver uppdateras, i takt med nya rön och ändringar i vårdprogrammens riktlinjer. För att effektivisera processen med att ta fram Min vårdplan och nyttja vårdkompetens bättre startade RCC i höstas ett projekt i samarbete med två IT-företag, där generativ AI hjälpt till med att ta fram texter till Min vårdplan. Nu är en första Min vårdplan producerad med stöd av AI klar, Min vårdplan för lever- och gallvägscancer.

Linnea Hedegren
– Det har gått över förväntan att ta hjälp av AI. AI-verktyget var fortfarande under uppbyggnad när vi testade men lyckades ändå leverera ett kvalitativt underlag, säger Linnea Hedegren handläggare för Min vårdplan för lever- och gallvägscancer.
Det går till så att den nationella arbetsgruppen för aktuell diagnos väljer ut vilka källor AI:n ska använda sig av. Framför allt är det vårdprogrammen men det kan även vara andra evidensbaserade källor. Arbetsgruppen förser AI:n med det utvalda källmaterialet och AI:n föreslår ett utkast baserat på det, i en generisk mall och struktur som används för patientinformationen i Min vårdplan. Informationen blir på så sätt målgruppsanpassad och presenteras i det format som både vårdpersonal och patienter känner igen från Min vårdplan och 1177. AI:n är tränad i 1177:s språkliga riktlinjer som rekommenderas i all hälsokommunikation till patienter.
Arbetsgruppen granskar att all information som AI-genererats är korrekt. Precis som tidigare granskas även texterna av språkkonsult.
–Den absolut största skillnaden var den otroliga tidsvinst vi gjorde. Tack vare att vi fick ett AI-genererat textunderlag att utgå ifrån lyckades arbetsgruppen under enbart ett par dagar utföra arbete som vanligen tar flera månader, säger Linnea Hedegren.
Arbetsgruppen har bestått av patientföreträdare, samt deltagare med omvårdnadskompetens inom onkologi, kirurgi och transplantation från både universitetssjukhus och länssjukhus spridda över hela landet. Inledningsvis var de osäkra på om AI:n skulle kunna hantera uppgiften och skapa högkvalitativt innehåll, men deras tveksamhet förvandlades snabbt till förtroende för AI-förslagens kvalitet.

Tina Gustavell. Bild: Christina Gustafsson
Arbetsgruppens ordförande Tina Gustavell berättar att motivationen i gruppen ökade eftersom gruppmedlemmarnas kompetenser användes mer effektivt.
– I stället för att skriva texter kunde vi granska och kvalitetssäkra färdiga förslag.
Ur ett patientperspektiv kan vi också se att AI bidrar till minskad risk för variation i textkvalitén. Tack vare AI-modellens grund i de nationella vårdprogrammen blev texterna dessutom mer diagnosanpassade, säger Tina Gustavell.
Med den nya metoden får texterna automatiskt referenser till var i vårdprogrammen fakta är hämtad. En så tydlig förankring i de nationella vårdprogrammen har många fördelar. Claire Micaux, nationell samordnare för Min vårdplan, ser att det för med sig ett minskat behov av remissrundor vilket innebär ytterligare tidsvinster.

Claire Micaux. Bild: Kristina Forsman Lindmark
– Det är tidspressat i vården och vi vill använda kompetens på rätt sätt. Nästa steg efter den här piloten är att börja använda det nya arbetssättet konsekvent för alla Min vårdplan-arbetsgrupper. Tidsbesparingarna gör att personer med cancer snabbare kan få tillgång till innehållet i Min vårdplan. På lite längre sikt hoppas vi att AI kan skapa mer personcentrerade vårdplaner. Det skulle ge mer individanpassat innehåll som patienten kan styra själv. Målet är att förbättra både vården och patientupplevelsen, säger Claire Micaux.
Det här är Min vårdplan
Min vårdplan innehåller den information som kan vara viktig för personer med en cancerdiagnos. Den erbjuder kontinuerligt stöd, kvalitetssäkrad information och tillfälle att kommunicera flexibelt med vården via e-tjänsten Stöd och behandling på 1177. Innehållet tas fram nationellt och anpassas för varje person av vårdpersonalen.
Den bidrar till ökad jämlikhet i cancervården och syftar till att öka patientens delaktighet och trygghet genom att erbjuda relevant information på ett tillgängligt sätt. Patienter kan påverka och delta aktivt i sin vård med hjälp av att besvara formulär och skicka meddelanden. Målet är att alla som får en cancerdiagnos ska erbjudas Min vårdplan, och den finns nu tillgänglig i alla regioner.
Nu finns Min vårdplan för cancer i lever och gallvägar
Min vårdplan tas fram med hjälp av AI – tidsvinsten ett halvår