Årets kontaktsjuksköterskor skapar en sammanhållen och trygg vårdprocess för sarkompatienter

Artikeln publicerades 15 juni 2025

RCC Sydöst tilldelar utmärkelsen Årets kontaktsjuksköterska 2025 till Matilda Skullman, Sari Kääriä, Petra Sandström, ortopediska mottagningen samt till Yvonne Keller, onkologiska mottagningen, Universitetssjukhuset i Linköping.

Ett gruppfoto på de fyra vinnarna av utmärkelsen Årets kontaktsjuksköterska 2025 i RCC Sydöst.

I Sydöstra sjukvårdsregionen går utmärkelsen Årets kontaktsjuksköterska 2025 till Petra Sandström, Matilda Skullman, Sari Kääriä och Yvonne Keller.

Grattis! Vad betyder det för er att få den här utmärkelsen?

– Vi blev jätteglada och smickrade över denna utmärkelse! Det betyder såklart mycket för oss och blir en bekräftelse på att vi har gjort ett bra jobb och är på rätt väg, säger Matilda Skullman, ortopediska mottagningen, Universitetssjukhuset i Linköping (US).

– Det gör också att vi vill fortsätta utveckla oss inom våra roller som kontaktsjuksköterskor och fortsätta samarbetet inom sarkomprocessen, med både våra patienter och anhöriga i fokus, fyller Yvonne Keller, onkologiska mottagningen, US, i.

Av motiveringen framgår att ni har lyckats med skapa en sammanhållen och trygg vårdprocess för sarkompatienter, vad kan ni säga om det arbetet?

– Vi träffades första gången när Sarkomföreningen anordnade kontaktsjuksköterskedagar i Stockholm våren 2023. Därefter har samarbetet fortsatt över klinikgränserna. Det blev lättare att kontakta varandra när vi kände till varandra och nu ses vi varje vecka vid MDK (multidisciplinära konferenser). Det är ett bra tillfälle att diskutera och överrapportera aktuella patienter, säger Sari Kääriä, ortopediska mottagningen, US.

– Från ortopedens sida har vi sedan två år tillbaka, byggt upp rollerna som kontaktsjuksköterskor, vi är med patienten från början vid misstanke om sarkom, under hela utredningen, när de får diagnosbesked samt fram till operation och vården efter operation. Detta skapar en kontinuitet för patienten och leder till trygghet när de träffar och får prata med samma personer samt att tröskeln blir låg för att återuppta kontakten med oss om det skulle behövas, säger Petra Sandström, ortopediska mottagningen US.

– Från onkologens sida skapades för två år sedan en sjuksköterskeledd-mottagning för sarkompatienter som går i uppföljning. Detta medförde minskad väntetid för patienten att få svar på sin kontrollröntgen och också en kontinuitet eftersom det är samma person som har kontakt med patienten, säger Yvonne Keller.

Vad kan ni säga om ert arbete med att stärka patienttryggheten och hur märker ni det på patienterna?

– En del i arbetet är att vi nu erbjuder alla patienter Min vårdplan för skelett- och mjukdelssarkom. Det har fått oss att muntligt överrapportera patienterna mellan våra enheter, vilket har lett till att vi säkerställer aktiva överlämningar, säger Matilda Skullman.

– Förra året skickade samtliga sjuksköterskeledda mottagningar på onkologen ut en enkät med syfte att ta reda på patientnöjdheten. Den visade övervägande bra resultat och patienterna var nöjda med tillgängligheten, avslutar Yvonne Keller.

Motivering

Årets kontaktsjuksköterskor tilldelas utmärkelsen för sitt enastående arbete med att skapa en sammanhållen och trygg vårdprocess för sarkompatienter. Genom engagemang och samarbete har de förbättrat vårdkvaliteten, stärkt patienttryggheten och gjort verklig skillnad för patienternas resa genom vården.

Samtliga vinnare uppmärksammades i samband med RCC-dagarna i mitten av maj: Årets processledare och årets kontaktsjuksköterskor 2025 utsedda

Innehållet är uppmärkt med följande områden

Region

Cancerdiagnoser